Tuesday, February 14, 2012

ulasan buku lagi....=)

CONTENGAN JALANAN: CONTENGAN PENGALAMAN PERJALANAN CARI TUHAN




Assalamualaikum. saya nak kongsi buku yang saya baru habis baca baru2 ni (awal sem free sikit) =). saya nak share key messages setiap chapter dalam novel ni. kalau nak tahu maksud setiap key messages, kena baca novel ni. insyaAllah tak rugi. (saya suka cerita part 1: kisah fend)
kat bawah ni key messages nya yang sempat saya taip.....read and heed=)

# The man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th.

# Yang nyata kasih sayang memang melengkapkan bahagia. Tak kisahlah dalam bentuk apa atau daripada siapa.

# cukupkah sekadar harta , kerja dan keluarga jadi sebab untuk berputih mata kalau itu hajat yang tak tercapai sebelum tinggalkan dunia.

# hidup di dunia ini seperti perjalanan yang terlalu panjang dan terlalu banyak perhentian sementara, hingga kadang-kadang terlupa sebenarnya diri ini nak ke mana.

#peluang yang dalam hidup ini sama juga macam kereta api, perlu digapai waktu dia sekejap terhenti depan diri. Terlewat sesaat makan asap.

# kena merancang masa depan kalau nak senang. Tapi duit tu bukan dibuat kiblat, hanya dibuat alat.

# kalau ada kemahuan dan usaha, ‘halangan’ tu adalah satu perkataan yang tak ada makna apa-apa.

# semua orang sebenarnya sama saja, tak ada beza. Tapi kehendak diri sendiri yang sebenarnya mampu buat kita jadi luar biasa la.

# biarlah kerja lelah asalkan masih boleh ketawa, daripada kerja mewah tapi berendam air mata.

# sungguhlah orang kata, nikmat yang ada takkan terasa , selagi ianya tak lenyap daripada di depan mata.

# kerja memang bukan lagi dikatakan beban kalau dah tu memang benda yang kita suka lakukan.

# perasaan apabila terjaga daripada mimpi, tu namanya reality.

#kalau kompas tersilap arah, perlu berpatah balik walaupun payah.

# “Dialah yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu , maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezeki-Nya. Dan hanya kepada-Nyalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan.” (al-Mulk: 15)

# “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (al-Baqarah-286)

# “Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan karena kejahilannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”(an-nahl-119)

# “Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran (seperti ketentuan yang telah tertulis di lohmahfuz sebelum kejadian mereka). Dan perintah Kami hanyalah satu perkataan seperti sekelip mata.” (al-qamar: 49-50)

# “Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (al-anbiyaa’: 35)

# “Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui. Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (al-mukminin: 114-115)

No comments:

Post a Comment