Monday, June 13, 2011

KENAPA AKU???


ASSALAMUALAIKUM.....
entry kali ni saya ambik dari buku panduan KBI 2011. semoga bermanfaat tuk semua. renung2kan...

KENAPA AKU??

Soalan-soalan anda yang TELAH DIJAWAB oleh Allah dalam Al-quran.

KENAPA AKU SERING DIUJI??
Firman Allah yang bermaksud : “apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : “ kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang orang sebelum mereka, maka Allah maha mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui yang siapakah orang dusta.”
(surah al-ankabut : 2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG DIIDAM-IDAMKAN?
Firman Allah yang bermaksud: “ boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Sesungguhnya Allah amt mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(surah al-Baqarah :216)

KENAPA AKU DIUJI DENGAN UJIAN SEBERAT INI?
Firman Allah bermaksud : “ Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (surah al-Baqarah : 286)

BAGAIMANA NAK KU HADAPI UJIAN INI?
Firman Allah yang bermaksud: “dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan yang sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang kushuk.” (surah al-baqarah :45)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Firman Allah yang bermaksud: “ sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. Itu telah menjadi janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenagan yang besar.” (surah at-taubah : 111)

No comments:

Post a Comment